Fotograf de eveniment, pasiune sau business?

Ceea ce veți citi în următoarele rânduri sunt părerile mele formate de-a lungul a patru ani de când fac fotografie de eveniment. Sunt niște opinii personale care nu au ca scop schimbarea mentalității unor oameni, nici a celor care fac fotografie, dar nici a celor care apelează la serviciile foto.

În ultima vreme, cel puțin de vreo doi ani, numărul de fotografi de eveniment a crescut simțitor. Totodată cu ei s-au dezvoltat diferite business-uri, de la magazine cu accesorii foto până la laboratoare de printat fotografii sau chiar persoane care își vând învățăturile celor mai noi in domeniu. Până acum nu este nimic rău în ceea ce v-am relatat, doar că în jurul acestor lucruri intervin și mici probleme, asta dacă putem să le spunem “mici”.

Asist zi de zi la discuții purtate de fotografi și observ că ceea ce se vrea a fi o comunitate formată din oameni echilibrați, și când spun echilibrați ma refer la faptul că există potențial de așa ceva, este departe de reușită din simplul motiv că mulți confundă ideea de fotografie cu ideea de afacere și automat încep conflictele. Discuții interminabile pe seama echipamentelor foto, analize total deplasate pe seama portofoliilor altor fotografi, încercarea de descurajare a celor nou veniți și ce e mai grav, atacuri directe la persoana, comentarii asupra vestimentației, asupra modului de lucru sau a stilului de viață.
Rând pe rând am trecut prin toate etapele, numai că acum 6 ani (m-am apucat după doi ani de fotografiat evenimente, știți treaba aia cu mai întâi să învăț) când am avut primul contact cu fotografia și am încercat să mă integrez în această lume, discuțiile se făceau pe forum, poate că aici am avut putin noroc căci nu toți aveau răbdarea să umble prin topicuri și subiecte și astfel puteai să ții mai ușor piept criticilor. Dar ce te faci cu Facebook-ul? Aici oricine poate posta dacă este într-un grup dedicat fotografilor, iar dacă se mai găsesc 2-3 cu aceleași păreri, te desfințează.

Încerc să înțeleg acest comportament și uneori am senzația că am răspunsul, numai că nu știu dacă acesta este cu adevărat motivul principal al conflictelor dintre fotografi. Cert e că am observat la mulți strategia de a da vina pe alții. Caută scuze pentru a-și ascunde insuccesele lor. Nu e greșit, și eu am făcut asta dar am realizat că nu sunt pe drumul cel bun și am renunțat la această practică. Astfel nu faci decât să te plafonezi și cu timpul ajungi la disperare pentru că vezi cum alții progresează, iar tu stai pe loc. De aici intervin frustrările și în același timp conflictele.
Niciodată nu vei evolua și nu vei fi bun dacă îți vei compara munca ta cu a colegului. Compară ce ai făcut azi cu ceea ce ai făcut ieri, doar așa poți să evoluezi individual, căci ghiciți ce, noi după ce închidem Facebook-ul suntem pe cont propriu. Când te duci la eveniment nu îți va seta nimeni camera foto și nu te va ajuta niciun utilizator de Facebook, iar dacă dai un rateu și ești obișnuit să dai vina pe alții, vei intra pe profilele lor ca să te convingi că și ei sunt la fel de proști. Greșit!
Dacă chiar vrei să te compari sau măcar să te inspiri, alege-ți fotografi consacrați, meseriași și abia atunci o să-ți vezi adevarata valoare.

O altă chestie pe care am observat-o la fotografi e că judecă după aparențe și aparatură. Îmi aduc aminte de prin cărțile de fotografie că se repetă fraza, o fotografie bună o poți obține cu orice aparat. În gândirea mediocră logic că nu se întelege această afirmație pentru că suntem prinși în plasa furnizorilor și a marilor companii care produc aceste echipamente foto, iar ideea de fotografie a fost pusă în umbră de principiul tehnic. Cum spuneam la începutul articolului nu este nimic rău în asta, fiecare profită cum poate, dar noi nu putem fi capabili să facem diferența între cele două lucruri? Normal că nu, din moment ce tu te compari cu “… Photography” automat că te uiți și la ce scule are el și atunci începe marea shoppinguială, schimbarea aparatului în fiecare an căci s-a lansat un nou model care are un pixel în plus și un buton pe care oricum nu îl folosești, dar să fie acolo, achiziționarea de obiective noi, zoom-uri și fixe plus blitz-uri ca să vadă lumea că ai scule și că ești profesionistapropo, am un nikon 70-300 de vanzare, stă degeaba pe raft și vreau să scap de el, dacă ești interesat dai mesaj! … gata pauza publicitară, deci total greșită această strategie de a cumpăra ce e mai bun pe piață, tu trebuie să vezi ce ți se potrivește și să te concentrezi să faci treabă bună, că aparatura nu îți va deschide niciodată mintea sau viziunea artistică.

Acum ca să nu mai lungesc articolul prea mult, deși sunt foarte multe de spus, dar probabil ca voi mai scrie pe tema asta, vreau să închei lăsându-vă o lista de întrebări:

  • De ce te-ai apucat de fotografie?
  • Cum crezi că esti ca fotograf?
  • La ce nivel te consideri?
  • Unde vrei să ajungi în domeniul acesta?
  • Care sunt principalele calități ale tale (fotografic vorbind)?
  • Ce tip de fotografie te atrage cel mai mult?
  • Ce contează pentru tine, banii sau obținerea unor fotografii bune?
  • Meriți să fii fotograf?

Acestea sunt câteva întrebări pe care eu mi le pun mai mereu, fiecare e liber să le ia în calcul sau să le ignore, dar pe mine mă ajută sa stau cu picioarele pe pământ și să-mi cunosc nivelul la care sunt.

Ne auzim cu următorul articol.

Numai bine! 🙂

(Vizualizări în total: 899 , vizualizări astăzi: 1)

Comments are closed.